(VÄCK MIG NÄR BLÅKLOCKORNA RINGER)

Inte för att jag någonsin utmärkt mig som en regelbunden och taktfast bloggare, men nu är väl ändå en frånvaroursäkt på sin plats här. Det har att göra med att jag för det mesta dubbeljobbar för tillfället, på förskola om dagarna och som personlig assistent på kvällarna. Då går exakt hela dagen åt till det. Och när dagarna inte är fullt så hektiska vill en ju hinna med annat också, som att baka scones, testa nya bakelser på hål i väggenbageriet, springa i Slottsskogen igen, kolla på Hunger Games, åka till Malmö och bevittna brors disputation, springa till Stadsteatern och med andan i halsen knipa de två sista biljetterna till kvällen föreställning av Cabaret, äta dumplings på Dubbeldubbel, ha ost- och vinkväll vid det vita bordet i Majornalägenheten, ordna med praktiska saker, intensivhänga med Mattias och strunta helt i internet med alla sina distraktioner, smygplanera en ny Europatrip och fundera över livets skifte söderut. Sådana saker. Till det hektiska jobblivet (i kontrast till månader av passiviserande sysslolösheten) hör att mestadels bösa runt i nedspillda mjukiskläder vilket medför en återkommande stilkris. Men förra veckan klädde jag mig som vanligt två gånger och då passade jag minsann på att föreviga. Det blev två versioner av samma outfit, med samma skjorta, strumpbyxor och kjolmodell men med helt olika färgskalor. Såhär dårå:

suddo.jpg
suddsitt.jpg
enda skarpa.jpg
skräpel.jpg

Ena dagen med svart kjol, kornblå midjekort jumper och kolibripin.

hoho.jpg
uuh.jpg
gadskjafs.jpg

Andra dagen med vinröd manchestervariant av samma kjol, fina varmgrå collegetröjan från Julian Red och Sporty Spice-tofs.

Nu ska jag ut i Slottsskogen för solen lyser och det smakar vår, och fast det är för tidigt för att världen ska bli varm sätter det flimmer och fladder i hjärtat på bästa sättet.

OM SAKERNAS TILLSTÅND, 15 DAGAR IN I ETT NYTT ÅR

Den här vintern har inte varit någon vinter. Den har spätts ut och runnit ner i springorna på en lerig oljemålning. Den droppar. Den läcker. Himlen är ett dammigt lock och det finns all anledning att tro att solen tagit sitt pick och pack och flytt ljudlöst på strålformade ben. Till en annan galax, mindre förstörd. Fast häromdagen fylldes Göteborgsluften av florsocker och staden var vit istället för brungrå när natten kom. Men så sprang graderna uppåt igen och allt blev blött, det finns bara vaga antydningar till snö i gräset på innergården nu.
Saker förändras nu, lite i taget. Snart åker min Maxime långt bort och vi ser inte varandra förrän slutet på juni. Det är hemskt sorgligt för jag har ju haft henne nära så länge och vill ju fortsätta ha det så. Men i stället kommer en ny fin person och flyttar in med mig och Jenny och det blir nytt och säkert strålande, på ett annorlunda sätt.

Precis när året började sa jag upp mig efter en dag på mitt nya jobb, det som skulle ge mig struktur och en första stabilitet. Att bli bemött med kall respektlöshet, integritetsövertramp, skäll och noll chanser att göra ett bra jobb. Att trycka undan tårarna i diskrummet, krympa ihop och inte våga försöka. Och sedan, när jag gråtit resten av dagen i olika samtal och på olika offentliga platser, sträcka på sig, ringa och säga jag kommer inte tillbaka. Att bli klickad i telefonen just som jag sakligt och tydligt förklarade det oacceptabla i arbetssituationen och få det som en glasklar bekräftelse på rätt beslut. Lugnet i bröstet sedan.
Och så for jag och Mattias till Malmö, smulade fransk chokladmaräng nerför skjortbrösten och jag läste högt ur en ny favoritbok. Jag sökte den där scenskolan, kände det var dags nu. Det var en välbekant situation, två år sedan sist men när det är nionde gången en gör antagningsprov till en skola kanske ändå ett visst lugn har infunnit sig. Det kändes så. En kontroll, en mer nyanserad inställning till en situation som är mycket underlig och har mycket lite med teater att göra.  Att haka i rätt tankespår och eliminera all självkritik och tvivel för ett par timmar. Andas in nervositeten och andas ut högoktanigaste bränslet. Att, oavsett hur det går nu, känna att jag sökte med värdighet. Och hade väldigt roligt till och med.
Arbetssökandet verkar aldrig ta slut, särskilt som mitt planerade halvtidsjobb som sagt visade sig vara en franschisetagare till helvetet på jorden. Snart börjar jag istället som personlig assistent och jag tror att det kan bli bra. Helt nytt, helt olikt allt annat jag gjort. Med helt andra värden och helt andra krav.
Nu är det söka kompletterande deltidsjobb och nu också sommarjobb. Det är ostadighet i plånbok och planer som ett nästan kroniskt tillstånd. Ostadighet som får mig att säga nej till en Berlinlägenhet som är min om jag vill. Ovissheten är min klängiga stalker, kanske är den lite mindre påtaglig just nu men snart ska jag hitta ett sätt att finta bort den helt.
Jag är arg på systemet som inte har något skyddsnät för de som aldrig varit inne, varit klassiska arbetstagare, och för att det är så ogenomträngligt för alla som vill in.
Jag kokar bönor, lyssnar på P1favoriter och vill ha skivor, riktiga fysiska skivor, med M83 och Cocteau Twins. Längtar efter luxuösa tjugotalståg mellan Europa och Asien, spanska popfestivaler och ibland efter Norrland.  Max och jag lagar saker med tofu och chevre och brysselkål och jordnötter, ojar oss över vår kommande separation, gapskrattar åt nya Girlsavsnitt och planerar datenight. Jag väntar på besked om nästa steg i antagningsprocessen men måste förbereda mig ändå. Läsa pjäser och sonetter och nynna svenska sånger, sådant. Och så vill jag ju hinna promenera i Slottsskogen de timmar som är ljusa, fundera och utveckla idéer om egna projekt, läsa Duras och Munro, andas in hans nacke. Och göra saker här, i min alldeles egna kreativa cirkusmanege.

ÅRET SOM VAR 2013 / JANUARI - APRIL /

Det här året kräver nästan att delas itu, för delarna känns så radikalt olika. Delen då jag hade Wendelsberg, skola, struktur, sammanhang och delen då jag inte hade något av det. För skillnaden är milsvid, i alltifrån hur dagarna ser ut på papper och hur de känns i mig.  Det har varit fantastiskt på så många sätt. Jag har varit frisk, haft helt stjärnklart lysande vänner och en kärlekshistoria som tar andan ur mig varenda dag. Mer magi än en kan önska sig. Men parallellt med det så har jag nog också gått från att vara väldigt säker, riktad och med en nästan ständig känsla av obegränsade möjligheter till att stå utan sammanhang och planer, osäkrare och svajande.  Så vi tar väl det från början, inte minst (snarare främst) för min egen skull, för att reda upp och räta ut hur det här året egentligen gestaltade sig.

januari2013.jpg

JANUARI

2013 ramlade in i mig, eller jag ramlade in i 2013, på övervåningen av en bar i Barcelona. Det fanns sangria i stora kannor och en mobil av hundratals små glasflaskor i taket. Vi dansade bort allt smink på en svartklubb med videoprojektioner på väggarna och det var så varmt att det gick att stå i bara klänning på innergården. Jag pratade med Mattias i telefon, han stod med tomtebloss i händerna på en veranda i Dalsland och vi sa att vi var kära i varandra. Jag hade en sådan osannolik saknad efter honom innanför bröstet under den där resan att jag trodde självantända. Men de där första dagarna på året var ändå otroligt fina. Jag och Max drack passionsfruktsjuice på saluhallen om mornarna och billiga mojitos om kvällarna. Jag lyssnade beundrande på hennes porlande spanska och vi tittade på Chanelskor och Gaudibalkonger, ååh:ade över högar med sovande hundar  och en dag fick evakueras från ett tåg som stod i horisontalläge mitt på ett berg på väg upp till ett otillgängligt kloster. På tåget hem blev vi båda toksjuka men på perrongen i Malmö stod Mattias och hämtade upp oss. Två dagar senare hade mamma och pappa gemensam sextioårsfest, jag var fortfarande ett febrigt vrak men försökte ändå hålla min stämma när vi syskon sjöng Wayfaring stranger. Mattias var där med mig hela tiden och den kvällen sa jag att jag ville vara tillsammans med honom, och det kändes som om allt brann. Han ville samma sak och jag tror jag grät, för det gör jag när det brinner på insidan. I skolan var det rysk traditionell dramatik och samtidigt fick jag och Linn klartecken att vi skulle för göra Invasion! som slutproduktion. Så vi började smida planer. Det var en bra tid i skolan, även om jag hade svårt att koncentrera mig på viljor och hinder utan att tankarna halkade iväg till en viss person med jordens ärligaste ögon och varmaste händer.

februari2013.jpg

FEBRUARI

Spelade i en scen av Morrisseys favoritdramatiker i skolan, det var brittiskt och smutsigt, topp två mest klassiska sceniska aktiviteterna 1) packa väskor och 2) dricka orimligt mycket sprit som egentligen var outspädd äppeljuice. Det var ibland knepigt med grupprocessen sådär som det blir när det inte finns tillräckligt med lärarresurser. Andra sökte scenskolan men jag lät bli, och det var skönt. Motivationen sviktade en aning, jag hade annat i tankarna. Det var mycket Dalsland eller han hos mig; det var dimsum på Dubbeldubbel, kaffe på Victors, middagar i Majornaköket och feministisk varieté på Storan. Hade det mest magiska sportlovet ever, en berusande filmsekvens av midnattsbrottning, projicerade filmer på vardagsrumsväggen, trevande reseplaner, tidskrävande matprojekt, vinterpromenader och amerikanska pannkakor tjocka som dunkuddar.  Och så gerillasov jag på ett hotellrum där Mattias var, bakade apelsinmaränger, lärde mig pochera ägg, bokade sunkhostel och slottskamrar i Tyskland och Portugal. Det var mycket att vi åkte bil och typ bara tittade på varann. Det var en kall vinter som blev helt överglänst av något mycket större.

mars2013.jpg

MARS
Stod på scenen för sista gången på Wendelsberg, i ett Tennessee Williamsprojekt som var lite trögt men stundtals superroligt. Hade fortfarande svårt att koncentrera mig i skolan och kände av både prestationsångest och stagnation, orkade liksom inte riktigt. Det kan kännas surt såhär i efterhand, det var ju så fantastiskt priviligierat att få tillgång till de där lokalerna och människorna hela dagarna. Oh well. Penny pick a doll jobbade med OH GRÄVLING WHERE ART THOU som Erika skrivit, jag valde en mindre framträdande roll i det projektet men filmade tex trailer och fotade affisch. Mattias gjorde kostym till Stadsteatern i Borås och vi gick på premiär och premiärfest. Det var så kallt men jag försökte ändå ha tunn bomberjacka och sammetscykelbyxor på mig. Det snöade över Slottsskogen. Hängde mycket med Agnes som fortfarande bodde hos oss här, det var så fint.
Dalslandshelgerna var många, var magiska. Ostbricka på vardagsrumsmattan, en fransk thrillerserie, brunchritualerna, JJ och The Cure. När vi gick på loppis i Säffle sa en gubbe på bredaste värmländska till oss ”ä ni nykära eller? Dä riktit lyyyser om er!” Jag var overkligt lycklig och panikgrät ibland av rädsla att det skulle ta slut.
Åt på Hagabion nästan pinsamt ofta, gick på antikvariat och Konstmuseet, spelade skivor med Mattias för första gången, skrev en krönika om Girls och sex, lyfte skivstänger, såg kanske årets bästa föreställning Fragmente som var så fylld av svärta och humor att jag nästan rann av stolen. Fyllde tjugotre och bjöd på tårta ost och vin, bearbetade och researchade Invasion!, hånglade på balkongen, såg en helt magisk spelning med Patrick Wolf i Hagakyrkan, jag och Maxime grät och rös. Och så tatuerade jag mig! Tre små bokstäver på insidan av fingret bara och även om de fick suddiga konturer blev de så var det viktigt och sant. Mod. Det ska alltid stå där.

april 2013.jpg

APRIL
Det kom en påsk och jag var mycket på landet, både Dalsland och Asklanda. Små kaniner i choklad, påskäggsjakt och långa promenader. Såg storögt syskonbarnen växa, gosade och lekte med dem. Det blev påsklov och jag började i Stockholm. Hängde med bästa Malou och Daniel, såg diametralt olika utställningar på fotografiska, lunchade på STDH, åt burgare och suckade över vackra Stockholmsvyer. Hälsade på vackraste Emily, drack kaffe och pratade i hennes vardagsrum, blev fotograferad av henne bland snöfläckar och vårsol. Blev bjuden på middag av min kära äldsta bror Andreas och vi hittade vår yngsta bror Mattias debutskiva Obscure Lanes i skyltfönstret på en skivaffär på söder. Stort, för den har sju års arbete bakom sig och mer blod, svett och tårar än en kan föreställa sig. Så tog jag bussen till Nynäshamn och färjan till Visby med klappande hjärta, och där fångade Mattias upp mig. Vi åkte bil söderut under stjärnorna som var som strösocker på sammet. Sedan spenderade vi ett par dagar i hand föräldrars Bröderna Lejonhjärtahus på Gotland. Såg raukar och ispelare, lagade bönburgare och lyxlax, cyklade fort i motvind, rullade en cigg på den isiga bryggan, såg Magnolia och låg kvar i sängen länge, drömde om när havet skulle släppa taget om isen och jorden skulle bli mjuk och grön igen.
Har lite dåligt dokumenterat från denna månad, men det måste varit här vi satte igång med Invasion! på riktigt. Fick fyra superfina, arbetshungriga skådisar och formade en kreativ, effektiv och trygg ensemble. Utforskade, tvekade och växte i regirollen, samarbetade rakt och bra med fina Linn. Och så spelades OH GRÄVLING WHERE ART THOU på Cinnober och jag var maxat stolt över Hanna, Erika, Amanda och Hanna som gjort en idé till en så fantastisk scenisk verklighet.

(PS, fattar ej varför textstyckena blir olika stora och lyckas inte ändra det. Störigt, ska försöka lista ut vad som är grejen.)